10.4 EL CINEMA I LES ARTS ( HUGO)




HUGO, 2011( Martin Scorsese)// Germans Lumière /Germans Mèlies 


Pel·lícula dirigida pel director Martin Scorsese, és un homenatge a Georges Méliès (precursor del cinema espectacle) i al setè art en general.

Basada amb el llibre La invención de Hugo Cabret escrit per Brian Selzinick, en la qual ens explica l’historia d’un nen aventurer, amb una missió plena d’esperança, en la dècada dels anys 30, que es queda orfe i es veu obligat a viure dintre de l’estació de tren en Paris. El seu objectiu principal reprendre el contacte amb el seu pare,i intentarà acabar el robot mig que ell va deixar inacabat en morir inesperadament.

En diferents escenes,sobretot en flashbacks,  els espectadors veuen la trajectòria total de la carrera de Méliès, des de mag a director de cine passant per venedor en una tenda, així com; una associació clara amb les maquines, el cinema, la creativitat...





Aquesta pel·lícula podria ser el punt de partida per fer una introducció al llenguatge del cinema, aprofitant que a està inspiradala vida i carrera de Georges Méliès
Tanmateix, es considera que els  primers que van realitzar films van ser els dos germans Lumière, Auguste i Louis. 

Foren els inventors de les imatges en moviment  al 1895.
Podríem anomenar com un clar exemple una de les seves primeres obres anomenada: “La Llegada de un Tren a La Ciutat” la qual va fer que els espectadors en veure-la per primera vegada  saltessin de les seves butaques quan la màquina a vapor accelerava en la pantalla. 

George Mèlies va ser el creador de molts trucs cinematogràfics que després s'han utilitzat en tota la història del cinema.
El primer dels trucs el va aconseguir per atzar; el truc per substitució. I hi ha una llarga anècdota que ho confirma que podem debatre a classe. (l'omnibus a la plaça Ópera de París).


Va crear alguns dels primers efectes especials cinematogràfics, incloent l’animació d’objectes estàtics, la fotografia seqüencial, les exposicions múltiples, les dissolucions i els colors pintats a mà.

De fet, la gran aportació de Georges Mélies recau en què va pensar que a banda de reproduir paisatges, persones, accions i llocs reals, també era possible representar a la pantalla allò que sentim, desitgem i somniem. Aquest va ser el gran invent i mèrit.
Mèlies va posar doncs les bases d'un nou llenguatge que perdura avui en dia i que beu directament del seu primer film "Voyage dans la lune". Aquest va ser el seu període de màxim esplendor, de 1902 a 1908, en què va realitzar més de 4.000 títols d'entre 1 i 15 minuts.






Què més podem destacar del film "HUGO" pel que fa a l'educació Visual i Plàstica? 


"El temps ho és tot. Tot, diu l’Hugo. I l'emoció, i el sentiment i la capacitat de somiar i sorprendre, ens diu el cinema de Georges Méliès. La pel·lícula és un profundíssim, sentit, lúcid i valent homenatge als orígens del cinema i la seva materialització com a maquinària generadora de somnis. La capacitat del director per articular aquest gegantí artefacte destinat a convidar-nos a volar a un món quasi oblidat per la majoria del públic és realment impactant, pel seu meravellós sentit visual.
La invenció d’Hugo és una magnífica eina per treballar la història del cinema Hi ha desenes d'idees, de referències, de suggeriments en aquest inesgotable, bellíssim, esplendorós cant d'amor al cinema. A La invenció d'Hugo veiem connexions amb L'home mosca de Harold Lloyd o amb Buster Keaton o Jacques Tati en el personatge de l'inspector. Però és que, seqüència a seqüència, van passant homenatges i picades d'ullet al cinema clàssic. Tot sense estridències, sense arrogància, delicadament, configurant un excel·lent segon nivell de lectura. Així doncs, la pel·lícula és excel·lent com a reflexió sobre el cinema, com a descripció de l'ofici de cineasta, i és evident que els seus responsables mostren el seu reconeixement als creadors pioners, que van fer possible que comptem actualment amb les possibilitats tan magistralment utilitzades en aquesta cinta. " Ramon Breu, CINESCOLA




No comments:

Post a Comment

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.