05 EL FOTOMUNTATGE

El fotomuntatge és una variant del collage que consisteix a fer una composició amb fragments de diverses fotografies. En descontextualitzar els fragments fotogràfics, podem crear un nou significat per recrear temes irònics, fantàstics, polítics, amb missatge publicitari, etc- De fet, sovint les fotografies es manipulen amb la intenció de fer creure i veure coses diferents i fer-ne diverses interpretacions.
El resultat pot ser poètic i surrealista, crític i polític, o pot ser acrític i tan sols actuar com un missatge, logo publicitari.

El fotomuntatge és una tècnica que consisteix en ajuntar dues o més imatges diferents en una de sola. Sovint es superposen les imatges, donant la sensació que és a l'atzar. Ofereix grans possibilitats en la fotografia creativa, ja que les idees arriben a l’espectador d’una manera més directa. Cal reflexionar davant dels missatges creats per als anuncis publicitaris, encara que facin servir el mateix llenguatge que el fotomuntatge o el collage.

Josep Renau


El fotomuntatge i la crítica caricaturesca:

 L' apropament de l'art al poble, a la gent de carrer, en tant que coneixedora, i que fer ús dels coneixements.

El fotomuntatge va tenir la seva etapa daurada durant el que es coneix com  període d’ entre guerres, a Berlín, amb els artistes Dadà que van trobar en aquesta tècnica la manera més directa per expressar el seu inconformisme i poder expressar la seva inquietud, ràbia, i desencí amb el poder i el sistema imperant. 


El fotomuntatge pot ser acrític, és a dir neutral: no implica cap crítica, caricatura, o provocació, de cap índole.
El trobem en els mood boards del món de la moda, el sector tèxtil comercial, i el món de la publicitat en què s'ha pervertit el missatge. I en què sovint ens trobem buidor generalitzada emmascarada de d'atribució de sentit i significat irreals ( desijtos innecessaris de comprar un cotxe, una casa, ser ric/a, guapos...famosos).
També cal dir que en la publicitat s'utilitza la tècnica o mitjà del foto muntatge precisament perquè estalvia despeses de desplaçament, problemes de localitzacions i il.luminació, i a més pot agrupar i aglomerar diferents objectes, idees, realitats, per crear imatges amb un resultat molt real. 

D'altra banda, el fotomuntatge crític és aquell que implica un missatge concret, sovint de crítica i inconformisme amb la situació política imperant, amb un període de guerres, dictadura, d'opressió de la llibertat d'expressió, de repressió dels drets fonamentals...etc.
Un dels primers en fer la crítica caricaturesca va ser precisament GOYA, amb els seus gravats de les sèries de CAPRICHOS, DESASTRES, DISPARATES.
 A tall d'il.lustració:
exemples de collage de Josep Renau 
"Balance", 1959


 John Heartfield






 Per últim, però no per això menys important, hem de destacar els vuitanta gravats a l'aiguatinta, Caprichos de Goya, o els seus Desastres de finals del segle XIX s'emmarquen en la lína i de crítica, caricatura i dibuix irònic i corrosiu. Com ho va ser el cas d'Honoré Daumier.

  "Ya tienen asiento" Francisco Goya





No comments:

Post a Comment

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.